Aku menulis mengikut gerak minda dan hati, mentafsir kehidupan yang aku lalui sepanjang hari, setiap detik berlalu mengingatkan aku tentang sesuatu, lalu di luahkan di sini, tanpa perlu menekan diri. Kamo sang pengintip perlu hormati, terima apa adanya yang tertulis disini.

Pengintip Berdaftar

Monday, October 21, 2013

TITIK

Sesampai di rumah, cepat-cepat aku capai lappy, otak aku ligat mengeluarkan bait-bait kata untuk entry kali nie. Arghh kau lynie! Cepat tulis!., sebelum semuanya kabur dan kembali hilang. Jadi ceritanya begini…………….

Dah  bertahun perkara ni aku simpan,aku telan sorang diri. 
Melihat orang tua yang punya akal  senteng beraksi bodoh! depan mata aku. 
Di sebabkan harta, manusia jadi tamak!.

Eh!tamak kau macam kau boleh bawa harta tu ke kubur.

Puas aku perhatikan, aku tilik , aku jeling, dulu  kau pijak semut pun tak mati.! 
Ye ! tapi itu dulu! Masa aku kecil-kecil dulu. Now? 

Segalanya terselah,  sikap tamak!, dendam! semua kau keluarkan.
 Bagus ! bagus! Bagus! 
kau tunjuk sikap sebenar, kau serlahkan sikap tamak kau.

Aku !

Aku diam seribu bahasa, hanya boleh memerhati, bila suara aku berbunyi,
 katanya “jangan masuk campur”. Arggh !  apa kau ingat kau boleh lukakan hati mak aku macam tu!

 Bodoh!

Perkara pertama yang terlintas dalam hati aku. 
Tapi aku masih ade rasa hormat pada kau. Orang tua!

Bertahun!
Dari aku kecil berulang alik ke sana, dengan rasa rindu akan atuk nenek di kampung.
 Bila selalu melawat katanya “ tu balik nak mengendeng harta la tu” apa kau ingat kami ni punya otak senteng  macam kau. Orang tua!

Bila tiba harinya, kata kau“ tak nak apa-apa, anak-anak semua dah senang” 
owh!.. senang kataku di dalam hati., tapi cara kau?! , gelojoh kau!, macam  semua anak-anak kau tengah merempat di kaki lima.
 Aku tersenyum dalam hati, perkataaan yang kau ucapkan tak sama dengan tingkah laku kau.

Heiiii Kau!!!

Kau buat mak aku menangis! aku terkedu,  begini rupanya sikap orang-orang senang. 
Biar tak punya harta, dari berebut untuk buat masuk kubur. 
Jadi kubur kau harus luas, seluas dan sebanyak harta kau.

Kami tak punya harta, tapi ayah aku mampu hantar semua anaknya  ke university. 
Penat lelah die, caci maki kau, tak patahkan semangat kami.
Aku tanam dalam hati., kalau nak harta,nak hidup senang, usaha sendiri! bukan berebut harta mak bapak!

Hari nie kau berebut harta mak bapak kau, esok –esok anak-anak kau berebut harta kau! 
Orang senang! Memang begitu!.

Biarkan saja mereka dengan cara meraka.., aku tetap begini.,
hanya mampu pendam rasa..hmmm kadang-kadang aku mengeluh..hmm ..argh… hidup harus ‘move on’…

Allah uji dengan pelbagai cara., redha tu penting, sabar juga harus, jadi aku kene kuat, ignore saja!

Bila berjumpa, mulut kau muncung menunjuk kearah ku,mahu lagi berbicara soal aku?!. Arghhh tak perlu! Pertalian Cuma huruf! Titik noktah saja!. 
Aku boleh melangkah tanpa pikirkan  orang-orang senang seperti mu.

Biar susah!, biar tak punya harta! , biar caci maki kau!, biar umpat keji kau!, aku senyum dan telan saja. Maaf kata! Kamu tidak wujud!
Sombong! Ye itu aku! So what?? Aku sombong dengan orang senang seperti kau! Hanya kau! Sudah ku kata Titik Noktah saja!

Bila mereka persoalkan tentang pertalian, aku hanya menjawab “ orang yang mana satu? Maaf sy tak kenal” bukan mahu bersikap kurang didikan., tapi cara kamu memperlakukan ibuku seperti pertalian itu tidak wujud, jadi bagaimana harus aku respon??? Bagaimana???

Jadi aku putuskan
TITIK NOKTAH SAJA!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

p/s :
Kata-kata dan ayat-ayat disini hanya lahir dari pikiran aku, dari bekuan perasaan yang tersimpan.
Suka atau tidak, terasa atau terkena hanya mereka-mereka saja yang rasa.

Pengintip  datang dan pergi, tapi aku masih disini, menulis setiap detik yang berlalu dalam kehidupan aku.


-Lynie Yusoff-

Tuesday, October 15, 2013

Pesanan Buat Suami






1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand jimak sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

24. Sekali sekala bawa isteri makan tempat-tempat yang biasa pergi makan masa bercinta dulu jangan masa isteri dah tukar size badan x nak ajak makan tempat2 yang indah-indah.

25. Ada masa bawa isteri pergi bercuti serta sambut ulangtahun, harijadi dan sebagainya..InsyaAllah.

26.Sayangi dan hargai lah sepenuh hati isteri anda kerana ianya dijadikan dari rusuk seorang suami peneman setia ke hujung nyawa suami.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Wednesday, October 9, 2013

Nape mimpi die?

Hola hola...

Lama sungguh aku bertapa!

Tadaaaa..tetiba plak muncul hari nie dengan tajuk entry yang suspen.erk!
Malam semalam entah kenapa tetiba aku mimpi budak sekolah aku.


Mimpi tu cam gini :

Aku ngan budak sekolah aku tu berjumpa, (tapi aku tak tahu kat mana tempat dalam mimpi aku tu.)
Perasaan tu cam dah lama sangat tak jumpa., yang aku peliknye.. bila kitorang berjumpa, siap aku ngan die nangis-nangis lagi., cam sedih sangat la gayenye...

Tetiba bunyi.........


MAAAAAAAKKKKKCIIIKKKKK BANGGGUUUUNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


(jerit pakcik)


Aku ngan gelabah nye terus bangun, haih penat! mimpi tak abis lagi la pakcik!..aiyooyoo.. Aku ade cerita mimpi ni dekat pakcik., pakcik cakap aku ni selalu mimipi yang pelik-pelik... Haritu mimpi Rosyam Nor la., pergi bercuti ke Old Trafford la. Sejak dua menjak nie, aku duk mimpi pelik-pelik je la. Haih!




- orang yang aku mimpi tu adalah Shiedah Mohd, entah kenapa ko masuk dalam mimpi aku.Maybe dah lama tak tengok kot.
 hehehe.


* p/s : tak sabar nak makan nasi minyak geng Busuk!